background

February 17, 2011

GASTRIK.., OOH GASTRIK..

TOOOOLOOOONGGGG!!!!!!!!!!!!!!!!

Macam ni lar rasa nak pekik kalau kamu2 semua pernah rasa gastrik.. Sakit wooooo........ betul x tipu.
Tapi ada jugak orang yang tak sedar diri dia ada gastrik.., tau2 dah pengsan sampai bawa  pegi hospital masuk air.., sebab kandungan asid dh high level beb..(ni yang kawan saya punye kes lar, ade bley tak tau ade gastrik, ish3). Jadi, apa kata saya sebagai penghidap gastrik tegar ni, tolong bagi kamu2 semua tips beritahu kamu2 ni sebenarnya ada gastrik..
  •  Rasa perit di ulu hati sampai lar perut.
          Yang nie memang la., TERBAIK rasa sakit dia tau. kalau kamu2 ada rasa mcm pedih dekat kawasan ulu hati, confirm lar kamu2 memang kena gastrik. Jadi lepas ni tau lar kamu2 ya..

  • Berkerut-kerut muka sampai berpeluh sambil tangan pegang perut.
          Kalau kamu ada lakukan aksi ini ataupun nampak member2 kamu dalam keadaan begini, memang sah la, dia sedang diserang gastrik. Untuk mengesahkan lagi yang memang betul lar dia kena serang dengan musuh dia tu(gastrik) hihihi, kamu2 akan nampak dia dalam kelam kelibutnya mencari susu untuk diminum. Hahaha, time ni lar baru nak ingat susunya, sebelum2 nie kamu2 biarkan je lar susu tu dalam kabinet(ni perangai saya).. Tapi ada juga orang yang berada dalam situasi ini pada saat2 genting contohnya time nervous ada nak wat presentation ker an.. huhuhu..

  • Rasa macam nak berguling atau tertonggeng-tonggeng
         Ni lar yang paling sangat2 kelakarnya bila kamu2 kena serang gastrik, lagi2 time dia serang secara ganas. Wah, mula la rasa nak berguling2 dari hujung sana ke hujung sini.., agak2 kalau padang sebelah bilik tak pun depan rumah, mau habis 1 padang tu kamu2 tawaf berguling. Selain dari berguling-guling, ada juga orang yang lebih selesa dalam kedudukan menonggeng saja. kalau tuan punya crita ni, dia dua2 pun dia buat. Kalau tonggeng tak datang kesan sangat, berguling lar jawabnya. Kamu2 akan rasa lebih lega bila ada dalam kedudukan ini (tak percaya cuba lar sendiri). ;D

  • Mood lari
          Time ni, kalau siapa2 cari pasal memang nahas lar. Daripada seayu-ayu perempuan dan sekacak-kacak lelaki, terus bertukar menjadi HULK.. hehehe.. Ada orang yang akan menjadi baran tak tentu pasal bila datang sakit ni, ada juga yang daripada seceria-ceria manusia boleh jadi orang yang sangat pasif. Hahaha yela, kamu2 faham2 je lar, bila orang tengah menanggung sakit ni, memang macam2 lar perangai dia.
Tahan lagi kalau orang yang pasif ni, tapi kalau orang yang baran ni, memang masak lar kamu2 kena marah.. hihihi..

  • Muntah
        Ya, ini pun sentiasa terjadi dekat orang2 yang gastrik ni. Apa kamu2 ingat muntah2 ni orang mengandung je ker rasa.. Orang2 yang gastrik pun ada yang muntah2 ataupun rasa nak muntah tapi tak muntah pun sebenarnya, apa orang cakap, mual2.. Hadooi, ini lar benda yang paling perit beb masa kena gastrik, pastu mula lar rasa macam membazir jer makanan saya makan sebelum ni.. hahahaha..

  • Sakit di sebelah kiri
         Kalau kamu2 berasa sakit di bahagian belah kiri, itu bermakna kamu memang kena gastrik. Bila sakit di sebelah kanan maknanya kamu2 mungkin appendix. Jadi jangan keliru lar ye.. Kedua2 sakit nie memang perit wooo.. jadi korang kena lar betul tau korang sakit belah mana ye.. Tapi jangan pula bila perut sakit di tengah dan berbunyi, kamu cakap gastrik pula., itu maknanya "jom kita makan" hahahaha...



So, saya harap kamu2 dapat lar tau pasal gastrik ni., tak banyak pun sikit, ya dak?? hihihi.. Jadi, saya sebagai penghidap gastrik tegar, saya harap korang bertahan lar kalau kena gastrik ni, ni sebahagian ujian dari Allah.. hihihi..
psssstt..sebenarnya, idea entry kali ni pun datang lepas saya dah lega kena serang si cik gastrik tadi petang ;p
nasib baik ada mama sebagai doktor membawa ubat dan  selalu bersama anak-anaknya.. thanx mom, ilysm.. hihihi..

lots of love,
anne.. ;DD


No comments: