background

February 10, 2011

memories

Bila duduk membelek-belek buku lama, ada saja lah yang kita jumpa terselit sana sini.
Kali ini, saya terjumpa puisi hasil dari ayah saya sendiri tentang arwah adik bongsu saya yang telah pergi meninggalkan kami sekeluarga around 11 years ago. Dan ya, kami sentiasa merindukan dia walaupun dia pergi tanpa sempat kami melihat dia meniarap jauh sekali bertatih.. Ya, walaupun rindu tapi saya kuat dan tak pernah menitiskan air mata(ok, yang ini tipu).. Jom lah kita hayati luahan hati ayah saya dan tajuk puisi ini ATHIRAH dan ia sempena nama arwah adik saya.

Athirah, 
ayah rindukan kau nak
tak sanggup rasanya menerima perpisahan ini
tidak puas ayah menatap wajah comelmu
kelahiranmu menghiburkan hati ayah
kulitmu yang lembut
jari jemarimu yang halus
rambutmu yang hitam lebat
bila kau tersenyum
aduhai..gembira hati ayah tidak terkira
tangisanmu merdu menghiasi mahligai ayah dan mama

Athirah,
kini semua tinggal kenangan
tiada lagi tangisanmu
apa lagi senyumanmu
tak dapat ayah membelaimu
tak dapat lagi ayah menyentuhmu
apa lagi mendakapmu
semuanya hilang sekelip mata
kini ayah menangis kerinduan
namun ayah pasrah, nak
kelahiranmu mengundang kesengsaraan
yang kau tak mampu bertahan
pergilah, nak... pergilah
ayah relakan
kerana itu lebih baik buatmu
hikmah hanya Allah yang tahu
biarlah ayah sendirian menangis kepiluan

Athirah,
air mata ayah berbeda dengan air mata mamamu
bergenang dipelusuk kalbu
tiada sesiapa yang tahu
bagaimanaayah bisa melupakanmu
hayat yang penuh hiba dan pilu
membuatkan ayah menangis sayu
namun buatmu Al-Fatihah
tidak pernah jemu ayah hadiahkan
selepas solat 5 waktu
damailah anakku

Athirah,
pada saat terakhir ayah melihat
paras wajahmu, nak
ayah berbisik
takkan pernah melupkanmu sampai akhir hayat ayah
tidak sabar rasanya ingin bersua denganmu
di pintu syurga sedang menunggu


Itulah luahan hati ayah. saya suka membaca luahan hati ayah ini and honestly, confirm saya meleleh setiap kali membaca puisi ini even dah banyak kali baca. bait-bait kata dia sungguh mendalam.. dan saya paham apa yang ayah rasa. and for you my lil sis, i'll always love u. and i know, u'll wait for us in the heaven..

much love from us,
your family..





No comments: